'Teams tasten nog volop in het duister bij bandenmanagement in 2019'


Naast een versimpelde voorvleugel en niet één maar drie mistlampen kwam er in 2019 nog een grote verandering voor de Formule 1-auto's: De dikte van de draad van de Pirelli-banden. Alhoewel de aanpassing gering lijkt, heeft dit volgens Williams-engineer Dave Robson wel degelijk veel invloed op het bandenmanagement bij de teams.
Pirelli verkleinde de dikte van het draad waarmee de Formule 1-banden worden gemaakt met 0,4 millimeter, waardoor het rubber onder de bolides minder snel oververhit kunnen raken. Echter heeft die aanpassing ook zijn keerzijde. De optimale gebruikstemperatuur ligt een flink stuk hoger, waardoor de teams en coureurs hun 'sweet spot' voor de kwalificatie en de race moeten herontdekken.
'Nog steeds heeft iedereen daar moeite mee dit jaar, op elk circuit', legt Robson uit aan  Motorsport.com . 'Het was daarom interessant om mee te luisteren met alle boordradio's tijdens de kwalificatie in Monaco. Zelfs in de tweede run van Q3 wisten de coureurs niet wat ze moesten doen. De nieuwe banden geven een hoop verwarring, maar aan de andere kant is het ook weer een extra element dat spanning brengt in de sport.'
'Het moeilijkste is om de voorbanden op de juiste temperatuur te brengen', gaat de Brit verder. 'Vooral als je maar één rondje hebt om jezelf te bewijzen tijdens de kwalificatie. De zaterdagmiddag is dus extra moeilijk geworden. De beste coureurs zullen daarom dus nog beter naar voren komen.'

Top Headlines

Oudere Top Headlines