Andretti waarschuwt concurrentie voor gloednieuw F1-team
In 2026 zal er voor het eerst in tien jaar tijd weer een volledig
nieuw team op de grid staan. Het team van Cadillac en General
Motors wordt het eerste team dat er geheel nieuw instapt sinds Haas
in 2016. Het team bouwt voort op de basis die al gelegd is door
Andretti, al draagt het team die naam inmiddels niet meer.
Desondanks is Mario Andretti, de Formule 1-kampioen van 1978, nog
wel betrokken bij het team. Tegenover Auto, Motor und Sport spreekt
hij uit dat hij alle vertrouwen in het team heeft. "De Formule 1
kan volledige toewijding verwachten van een gigant als General
Motors. Ze zijn erg trots. Kijk bijvoorbeeld naar hoe succesvol ze
zijn in het GT-racen. Ze leveren geen half werk. Ze zijn ambitieus
en hebben grote doelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze die
kunnen bereiken. Alle fabrikanten die bij onze sport betrokken
zijn, zijn serieus. De engineers weten nu dat ze werken aan iets
wat in 2026 daadwerkelijk op de baan zal staan. Eerder was die
garantie er niet, alleen het geloof dat alles goed zou komen." Dat
Cadillac in 2026 aan de startlijn verschijnt komt eigenlijk wel
goed uit. Dat jaar gaat er namelijk een nieuwe serie regels in voor
de motoren en de aerodynamica. "De nieuwe reglementen dwingen
iedereen om vanaf nul te beginnen", vervolgt Andretti. "Dat zal ons
helpen. Het zou moeilijker zijn geweest als we waren begonnen op
een moment dat de regels al drie tot vier jaar stabiel waren.
Starten in 2026 geeft ons een betere kans om op een redelijke basis
te beginnen. We profiteren ook van het feit dat we veel hebben
kunnen voorbereiden omdat we nog niet onder de windtunnel- en
budgetplafondregels vielen." Lange aanloop De aanloop naar de komst
van Cadillac verliep zeker niet zonder slag of stoot. Andretti en
de Formule 1 steggelden ruim anderhalf jaar over de hele kwestie en
er kwam pas schot in de zaak toen Michael Andretti en Liberty
Media-CEO Greg Maffei allebei hun positie verlieten. Dat,
gecombineerd met het verdwijnen van de naam 'Andretti', zorgde er
uiteindelijk pas voor dat het elfde team dan toch goedgekeurd werd
door de Formule 1. Mario Andretti wil weinig woorden vuil maken
aan het proces. "Het enige doel was om een Amerikaans team op de
grid te krijgen en dat hebben we bereikt. Michael is ook blij, ook
al heeft hij zich teruggetrokken uit het project. Hij zei
simpelweg: 'Als ik het obstakel ben, dan maak ik de weg vrij'.
Terugkijkend hadden we sommige dingen zeker beter kunnen doen. Maar
ik kijk nooit terug, alleen vooruit. Uiteindelijk telt alleen of je
de finish haalt." "Het gaat om het doel, ongeacht hoe het team ook
heet. Het belangrijkste is dat het succesvol is. Zonder ons zou het
project niet zijn ontstaan en zonder ons zou het General Motors
niet hebben bereikt. Het zou een grote fout zijn geweest om ons af
te wijzen, want het zou niet goed zijn ontvangen in Amerika. Dit is
geen zeepbel die straks knapt, dit is een verbintenis voor de lange
termijn."
nieuw team op de grid staan. Het team van Cadillac en General
Motors wordt het eerste team dat er geheel nieuw instapt sinds Haas
in 2016. Het team bouwt voort op de basis die al gelegd is door
Andretti, al draagt het team die naam inmiddels niet meer.
Desondanks is Mario Andretti, de Formule 1-kampioen van 1978, nog
wel betrokken bij het team. Tegenover Auto, Motor und Sport spreekt
hij uit dat hij alle vertrouwen in het team heeft. "De Formule 1
kan volledige toewijding verwachten van een gigant als General
Motors. Ze zijn erg trots. Kijk bijvoorbeeld naar hoe succesvol ze
zijn in het GT-racen. Ze leveren geen half werk. Ze zijn ambitieus
en hebben grote doelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze die
kunnen bereiken. Alle fabrikanten die bij onze sport betrokken
zijn, zijn serieus. De engineers weten nu dat ze werken aan iets
wat in 2026 daadwerkelijk op de baan zal staan. Eerder was die
garantie er niet, alleen het geloof dat alles goed zou komen." Dat
Cadillac in 2026 aan de startlijn verschijnt komt eigenlijk wel
goed uit. Dat jaar gaat er namelijk een nieuwe serie regels in voor
de motoren en de aerodynamica. "De nieuwe reglementen dwingen
iedereen om vanaf nul te beginnen", vervolgt Andretti. "Dat zal ons
helpen. Het zou moeilijker zijn geweest als we waren begonnen op
een moment dat de regels al drie tot vier jaar stabiel waren.
Starten in 2026 geeft ons een betere kans om op een redelijke basis
te beginnen. We profiteren ook van het feit dat we veel hebben
kunnen voorbereiden omdat we nog niet onder de windtunnel- en
budgetplafondregels vielen." Lange aanloop De aanloop naar de komst
van Cadillac verliep zeker niet zonder slag of stoot. Andretti en
de Formule 1 steggelden ruim anderhalf jaar over de hele kwestie en
er kwam pas schot in de zaak toen Michael Andretti en Liberty
Media-CEO Greg Maffei allebei hun positie verlieten. Dat,
gecombineerd met het verdwijnen van de naam 'Andretti', zorgde er
uiteindelijk pas voor dat het elfde team dan toch goedgekeurd werd
door de Formule 1. Mario Andretti wil weinig woorden vuil maken
aan het proces. "Het enige doel was om een Amerikaans team op de
grid te krijgen en dat hebben we bereikt. Michael is ook blij, ook
al heeft hij zich teruggetrokken uit het project. Hij zei
simpelweg: 'Als ik het obstakel ben, dan maak ik de weg vrij'.
Terugkijkend hadden we sommige dingen zeker beter kunnen doen. Maar
ik kijk nooit terug, alleen vooruit. Uiteindelijk telt alleen of je
de finish haalt." "Het gaat om het doel, ongeacht hoe het team ook
heet. Het belangrijkste is dat het succesvol is. Zonder ons zou het
project niet zijn ontstaan en zonder ons zou het General Motors
niet hebben bereikt. Het zou een grote fout zijn geweest om ons af
te wijzen, want het zou niet goed zijn ontvangen in Amerika. Dit is
geen zeepbel die straks knapt, dit is een verbintenis voor de lange
termijn."