Hoe komt de Formule 1-kalender tot stand?
De FIA en de Formule 1 maakten deze week de starttijden van alle
F1-races van 2025 bekend. Hele gekke tijden zaten er niet per se
in, los van het feit dat een paar races erg vervelend vallen voor
ons Nederlanders. Maar wat wel opvalt, is dat er een paar races op
bijzondere momenten in de kalender zitten. Canada zit niet dicht
bij de races in de Verenigde Staten, maar valt precies in het
midden van een blok aan Europese races. Ook Miami sluit niet
logisch aan bij de andere races op dat continent, terwijl Singapore
juist weer direct voor de race in Austin aan zit in plaats van
dichterbij de andere races in Azië. Hoe wordt de F1-kalender
precies bepaald? Tijd van het jaar Met afstand de belangrijkste
factor in de totstandkoming van de kalender, is de tijd van het
jaar waarin bepaalde races worden gereden. Canada zit op een
schijnbaar onlogisch moment in de kalender, precies tussen alle
Europese races in. Maar dat is vooral gedaan zodat de Canadese race
in de zomer gehouden kan worden. Als de Grand Prix van Canada
dichter bij de andere races in Noord- en Zuid-Amerika werd
gehouden, dan is de kans groot dat de podiumceremonie in de sneeuw
gehouden wordt. Het omgekeerde geldt bijvoorbeeld voor de races in
Qatar en Austin. Die worden juist buiten de zomer gehouden, zodat
het niet te heet is tijdens de race. Japan wordt idealiter buiten
het orkaanseizoen (juni tot en met oktober) gehouden. Om diezelfde
reden zit Miami eerder in het jaar dan de andere Amerikaanse races.
Bahrein en Saoedi-Arabië zijn dit jaar later dan vorig jaar zodat
ze niet in de Ramadan-periode vallen. Singapore is in dit opzicht
nog wel het grootste hoofdpijndossier, want het moet buiten de
snikhete zomer gehouden worden, maar ook niet in het regenseizoen.
Dat verklaart ook waarom Singapore bijvoorbeeld niet dichter bij
Japan en Australië zit in de kalender, ook al ligt het land
geografisch gezien wel dichter bij die twee. Andere factoren Nadat
alle periodes van het jaar geselecteerd zijn, kijkt de Formule 1
(sinds dit jaar) naar een mogelijkheid om de races zoveel mogelijk
geografisch bij elkaar te groeperen. Daarom zitten alle Europese
races bij elkaar en is er een blok van Austin-Mexico-Brazilië-Las
Vegas. Daarmee wordt de uitstoot van al het reizen verminderd en is
het minder zwaar voor de coureurs en teamleden, die zich niet
steeds aan een nieuwe tijdszone aan hoeven te passen. Als laatste
moet er dan nog naar de agenda van de circuits worden gekeken. De
Formule 1 is natuurlijk het spektakelstuk van elk circuit, maar er
worden nog allerlei andere races en evenementen georganiseerd op al
deze circuits. Zo maakt de Formule E voor de helft van het seizoen
gebruik van F1-circuits, vindt bijna het volledige World Endurance
Championship op F1-circuits plaats, en organiseert Zandvoort ook
DTM in 2025. Daar moet dus ook nog omheen gepland worden. Pas als
dat alles rond is, kan er naar de tijden gekeken worden. Daarbij
moet er uiteraard rekening gehouden worden met de vraag: op welk
moment zullen de meeste mensen kunnen kijken? Maar ook hierbij
spelen lokale factoren ook weer een rol. Zo worden Qatar en
Singapore 's nachts gereden zodat het nog weer wat koeler is. In
het geval van Las Vegas is de conclusie zelfs dat het beter is om
op zaterdag te racen. Wil je de volledige kalender met alle
starttijden rechtstreeks in jouw agenda hebben? Volg dan deze link
om de kalender te downloaden.
F1-races van 2025 bekend. Hele gekke tijden zaten er niet per se
in, los van het feit dat een paar races erg vervelend vallen voor
ons Nederlanders. Maar wat wel opvalt, is dat er een paar races op
bijzondere momenten in de kalender zitten. Canada zit niet dicht
bij de races in de Verenigde Staten, maar valt precies in het
midden van een blok aan Europese races. Ook Miami sluit niet
logisch aan bij de andere races op dat continent, terwijl Singapore
juist weer direct voor de race in Austin aan zit in plaats van
dichterbij de andere races in Azië. Hoe wordt de F1-kalender
precies bepaald? Tijd van het jaar Met afstand de belangrijkste
factor in de totstandkoming van de kalender, is de tijd van het
jaar waarin bepaalde races worden gereden. Canada zit op een
schijnbaar onlogisch moment in de kalender, precies tussen alle
Europese races in. Maar dat is vooral gedaan zodat de Canadese race
in de zomer gehouden kan worden. Als de Grand Prix van Canada
dichter bij de andere races in Noord- en Zuid-Amerika werd
gehouden, dan is de kans groot dat de podiumceremonie in de sneeuw
gehouden wordt. Het omgekeerde geldt bijvoorbeeld voor de races in
Qatar en Austin. Die worden juist buiten de zomer gehouden, zodat
het niet te heet is tijdens de race. Japan wordt idealiter buiten
het orkaanseizoen (juni tot en met oktober) gehouden. Om diezelfde
reden zit Miami eerder in het jaar dan de andere Amerikaanse races.
Bahrein en Saoedi-Arabië zijn dit jaar later dan vorig jaar zodat
ze niet in de Ramadan-periode vallen. Singapore is in dit opzicht
nog wel het grootste hoofdpijndossier, want het moet buiten de
snikhete zomer gehouden worden, maar ook niet in het regenseizoen.
Dat verklaart ook waarom Singapore bijvoorbeeld niet dichter bij
Japan en Australië zit in de kalender, ook al ligt het land
geografisch gezien wel dichter bij die twee. Andere factoren Nadat
alle periodes van het jaar geselecteerd zijn, kijkt de Formule 1
(sinds dit jaar) naar een mogelijkheid om de races zoveel mogelijk
geografisch bij elkaar te groeperen. Daarom zitten alle Europese
races bij elkaar en is er een blok van Austin-Mexico-Brazilië-Las
Vegas. Daarmee wordt de uitstoot van al het reizen verminderd en is
het minder zwaar voor de coureurs en teamleden, die zich niet
steeds aan een nieuwe tijdszone aan hoeven te passen. Als laatste
moet er dan nog naar de agenda van de circuits worden gekeken. De
Formule 1 is natuurlijk het spektakelstuk van elk circuit, maar er
worden nog allerlei andere races en evenementen georganiseerd op al
deze circuits. Zo maakt de Formule E voor de helft van het seizoen
gebruik van F1-circuits, vindt bijna het volledige World Endurance
Championship op F1-circuits plaats, en organiseert Zandvoort ook
DTM in 2025. Daar moet dus ook nog omheen gepland worden. Pas als
dat alles rond is, kan er naar de tijden gekeken worden. Daarbij
moet er uiteraard rekening gehouden worden met de vraag: op welk
moment zullen de meeste mensen kunnen kijken? Maar ook hierbij
spelen lokale factoren ook weer een rol. Zo worden Qatar en
Singapore 's nachts gereden zodat het nog weer wat koeler is. In
het geval van Las Vegas is de conclusie zelfs dat het beter is om
op zaterdag te racen. Wil je de volledige kalender met alle
starttijden rechtstreeks in jouw agenda hebben? Volg dan deze link
om de kalender te downloaden.