Deze vaders en zoons dromen van een Verstappen-carrière
De naam 'Verstappen' zal iedere Formule 1-fan wel bekend voorkomen.
Max Verstappen ging er de afgelopen vier seizoenen immers met de
rijderstitel vandoor en is tevens de beste Nederlandse coureur in
de geschiedenis van de Formule 1. De Nederlander is inmiddels een
vaste waarde binnen de sport. Toch is de familie Verstappen al
langer bij de koningsklasse van de autosport betrokken, want ook
vader Jos heeft de nodige ervaring achter het stuur van een Formule
1-bolide. Het F1-avontuur van Verstappen senior begon in 1994, toen
hij als invaller zijn debuut maakte tijdens de Grand Prix van
Brazilië. De jaren die volgden zouden echter in het teken staan van
mislukte zoektochten en verwoede pogingen om te slagen in de
Formule 1. Voor zijn zoon pakte het allemaal beter uit, want met 63
overwinningen, 40 polepositions en 112 podiumplekken (en die vier
wereldtitels natuurlijk) heeft Verstappen inmiddels een plekje
veroverd in het lijstje met grootste Formule 1-legendes. Negen jaar
na zijn officiële debuut heeft Verstappen al talloze records
verbroken en de kans is ongetwijfeld aanwezig dat er nog meer
zullen volgen. Verstappen maakt er verder ook geen geheim van dat
vader Jos altijd nauw betrokken is geweest bij zijn carrière. Niet
alleen als vader, maar vaak ook als coach en mentor. Want hoe mooi
is het om al die successen niet alleen, maar samen te bereiken?
Vader en zoon Verstappen zijn daar op hun eigen manier dus al in
geslaagd, maar meerdere vader-zoonduo's zullen hun voorbeeld willen
volgen. Juan Pablo en Sebastian Montoya Voor één van die duo's
moeten we, net als bij Jos Verstappen, wat verder terug in de tijd.
Net als de naam 'Verstappen', is de naam 'Montoya' namelijk ook
bekend in de Formule 1. Juan Pablo Montoya heeft van 2001 tot en
met 2006 in de koningsklasse van de autosport meegereden, vier jaar
voor Williams en twee jaar voor McLaren. De Colombiaan heeft
gaandeweg zijn Formule 1-carrière zeven Grands Prix gewonnen en
heeft tevens de nodige ervaring in de IndyCar en NASCAR. Juan
Pablo is echter niet het enige lid van de Montoya-familie dat het
goed doet in de autosport, want ook zoon Sebastian doet momenteel
goede zaken in de juniorenklassen. In 2023 en 2024 was de pas
negentienjarige Colombiaan nog terug te vinden in de Formule 3,
waar hij het afgelopen seizoen uiteindelijk als zeventiende afsloot
met 40 punten in het kampioenschap. Wat zijn positie in het
kampioenschap betreft kon Sebastian de afgelopen twee jaar niet
echt hoge ogen gooien, maar dat weerhield Prema er niet van om de
jonge Colombiaan een kans in de Formule 2 aan te bieden. In 2025
zien we Sebastian Montoya daardoor terug als Formule 2-coureur,
naast Gabriele Mini, die in 2024 net naast de Formule 3-titel
greep. Montoya staat immers te boek als een jong talent dat het nog
ver kan gaan schoppen in het Formule-racen, dus wie weet zit er
voor de familie Montoya ook een Jos/Max-carrière aan te komen...
Tom en Rocco Coronel Als we het over vader-zoonduo's hebben in de
wereld van de autosport, mogen we de familie Coronel natuurlijk
niet vergeten. In dit geval hebben we het vooral over Tom Coronel,
een bekende binnen de Nederlandse autosportwereld, en zoon Rocco,
wiens carrière dit jaar een serieuze sprong maakte toen hij
aangekondigd werd als de nieuwste Red Bull-junior. De naam van Tom
Coronel heb je vaker voorbij horen komen, want met zijn ervaring in
meerdere raceklassen is de autocoureur een serieuze
ervaringsdeskundige. Hij heeft zelfs nog getest in de Formule 1,
maar kwam uiteindelijk niet in aanmerking voor een
fulltime-stoeltje. Dat neemt echter niet weg dat Coronel, met onder
andere races in de Le Mans Series, het FIA GT kampioenschap, het
WEC (24 uur van Le Mans) en de Dakar op zijn naam, een mooi CV
heeft opgebouwd als autocoureur. Zoon Rocco volgt momenteel het
voorbeeld van zijn vader, al bewandelt hij een heel ander pad.
Eerder dit jaar werd hij namelijk aangekondigd als nieuwe
juniorcoureur van Red Bull, nadat hij al opviel tijdens zijn
kartraces en serieus imponeerde tijdens een Red Bull Formule 4- en
GP3-test. Het plan voor de komende jaren is duidelijk: in 2026 naar
de Formule 4, om dan vervolgens door te stromen naar de Formule 3
en Formule 2, en dat allemaal met zicht op een kans in de Formule
1. In 2025 zal hij meedoen aan het Ginetta Junior Championship,
maar met steun van Red Bull kan het allemaal natuurlijk snel gaan.
Kijk maar eens naar Verstappen... Jan en René Lammers Tot slot
mogen we de familie Lammers niet vergeten. Ook Jan Lammers is een
oude bekende binnen de Nederlandse autosportwereld, mede dankzij
zijn Formule 1-carrière en overwinning in de 24 uur van Le Mans. De
afgelopen jaren was de voormalig autocoureur vooral bezig met zijn
rol als sportief directeur binnen de organisatie van de Formule 1
Grand Prix van Nederland. Terwijl vader Jan zich inmiddels op
randzaken van de autosport richt, komt de carrière van zoon René nu
pas op gang. Het jonge talent wist in de kartsport al hoge ogen te
gooien, maar 2024 stond in het teken van zijn debuut in de
autosport. Hij nam namens MP Motorsport deel aan het Spaanse
Formule 4-kampioenschap, waar hij uiteindelijk als dertiende
eindigde in een veld met ruim veertig coureurs. Deze Formule
4-campagne is op zichzelf natuurlijk mooi, maar biedt ook voldoende
perspectief voor eventuele groei. MP Motorsport speelt daarin een
cruciale rol, want het Nederlandse team doet het in alle
formuleklassen uitstekend. Verder was de familie Lammers ook nog
een tijdje aan het flirten met Ferrari wat het juniorenprogramma
van de Italiaanse renstal betreft, maar daar is sinds de eerste
tests van een jaar geleden niets concreets uit voortgekomen. Toch
toont de brede interesse wel aan dat ook René Lammers serieus te
boek staat als een groot talent waar we de komende jaren vast meer
van zullen horen.
Max Verstappen ging er de afgelopen vier seizoenen immers met de
rijderstitel vandoor en is tevens de beste Nederlandse coureur in
de geschiedenis van de Formule 1. De Nederlander is inmiddels een
vaste waarde binnen de sport. Toch is de familie Verstappen al
langer bij de koningsklasse van de autosport betrokken, want ook
vader Jos heeft de nodige ervaring achter het stuur van een Formule
1-bolide. Het F1-avontuur van Verstappen senior begon in 1994, toen
hij als invaller zijn debuut maakte tijdens de Grand Prix van
Brazilië. De jaren die volgden zouden echter in het teken staan van
mislukte zoektochten en verwoede pogingen om te slagen in de
Formule 1. Voor zijn zoon pakte het allemaal beter uit, want met 63
overwinningen, 40 polepositions en 112 podiumplekken (en die vier
wereldtitels natuurlijk) heeft Verstappen inmiddels een plekje
veroverd in het lijstje met grootste Formule 1-legendes. Negen jaar
na zijn officiële debuut heeft Verstappen al talloze records
verbroken en de kans is ongetwijfeld aanwezig dat er nog meer
zullen volgen. Verstappen maakt er verder ook geen geheim van dat
vader Jos altijd nauw betrokken is geweest bij zijn carrière. Niet
alleen als vader, maar vaak ook als coach en mentor. Want hoe mooi
is het om al die successen niet alleen, maar samen te bereiken?
Vader en zoon Verstappen zijn daar op hun eigen manier dus al in
geslaagd, maar meerdere vader-zoonduo's zullen hun voorbeeld willen
volgen. Juan Pablo en Sebastian Montoya Voor één van die duo's
moeten we, net als bij Jos Verstappen, wat verder terug in de tijd.
Net als de naam 'Verstappen', is de naam 'Montoya' namelijk ook
bekend in de Formule 1. Juan Pablo Montoya heeft van 2001 tot en
met 2006 in de koningsklasse van de autosport meegereden, vier jaar
voor Williams en twee jaar voor McLaren. De Colombiaan heeft
gaandeweg zijn Formule 1-carrière zeven Grands Prix gewonnen en
heeft tevens de nodige ervaring in de IndyCar en NASCAR. Juan
Pablo is echter niet het enige lid van de Montoya-familie dat het
goed doet in de autosport, want ook zoon Sebastian doet momenteel
goede zaken in de juniorenklassen. In 2023 en 2024 was de pas
negentienjarige Colombiaan nog terug te vinden in de Formule 3,
waar hij het afgelopen seizoen uiteindelijk als zeventiende afsloot
met 40 punten in het kampioenschap. Wat zijn positie in het
kampioenschap betreft kon Sebastian de afgelopen twee jaar niet
echt hoge ogen gooien, maar dat weerhield Prema er niet van om de
jonge Colombiaan een kans in de Formule 2 aan te bieden. In 2025
zien we Sebastian Montoya daardoor terug als Formule 2-coureur,
naast Gabriele Mini, die in 2024 net naast de Formule 3-titel
greep. Montoya staat immers te boek als een jong talent dat het nog
ver kan gaan schoppen in het Formule-racen, dus wie weet zit er
voor de familie Montoya ook een Jos/Max-carrière aan te komen...
Tom en Rocco Coronel Als we het over vader-zoonduo's hebben in de
wereld van de autosport, mogen we de familie Coronel natuurlijk
niet vergeten. In dit geval hebben we het vooral over Tom Coronel,
een bekende binnen de Nederlandse autosportwereld, en zoon Rocco,
wiens carrière dit jaar een serieuze sprong maakte toen hij
aangekondigd werd als de nieuwste Red Bull-junior. De naam van Tom
Coronel heb je vaker voorbij horen komen, want met zijn ervaring in
meerdere raceklassen is de autocoureur een serieuze
ervaringsdeskundige. Hij heeft zelfs nog getest in de Formule 1,
maar kwam uiteindelijk niet in aanmerking voor een
fulltime-stoeltje. Dat neemt echter niet weg dat Coronel, met onder
andere races in de Le Mans Series, het FIA GT kampioenschap, het
WEC (24 uur van Le Mans) en de Dakar op zijn naam, een mooi CV
heeft opgebouwd als autocoureur. Zoon Rocco volgt momenteel het
voorbeeld van zijn vader, al bewandelt hij een heel ander pad.
Eerder dit jaar werd hij namelijk aangekondigd als nieuwe
juniorcoureur van Red Bull, nadat hij al opviel tijdens zijn
kartraces en serieus imponeerde tijdens een Red Bull Formule 4- en
GP3-test. Het plan voor de komende jaren is duidelijk: in 2026 naar
de Formule 4, om dan vervolgens door te stromen naar de Formule 3
en Formule 2, en dat allemaal met zicht op een kans in de Formule
1. In 2025 zal hij meedoen aan het Ginetta Junior Championship,
maar met steun van Red Bull kan het allemaal natuurlijk snel gaan.
Kijk maar eens naar Verstappen... Jan en René Lammers Tot slot
mogen we de familie Lammers niet vergeten. Ook Jan Lammers is een
oude bekende binnen de Nederlandse autosportwereld, mede dankzij
zijn Formule 1-carrière en overwinning in de 24 uur van Le Mans. De
afgelopen jaren was de voormalig autocoureur vooral bezig met zijn
rol als sportief directeur binnen de organisatie van de Formule 1
Grand Prix van Nederland. Terwijl vader Jan zich inmiddels op
randzaken van de autosport richt, komt de carrière van zoon René nu
pas op gang. Het jonge talent wist in de kartsport al hoge ogen te
gooien, maar 2024 stond in het teken van zijn debuut in de
autosport. Hij nam namens MP Motorsport deel aan het Spaanse
Formule 4-kampioenschap, waar hij uiteindelijk als dertiende
eindigde in een veld met ruim veertig coureurs. Deze Formule
4-campagne is op zichzelf natuurlijk mooi, maar biedt ook voldoende
perspectief voor eventuele groei. MP Motorsport speelt daarin een
cruciale rol, want het Nederlandse team doet het in alle
formuleklassen uitstekend. Verder was de familie Lammers ook nog
een tijdje aan het flirten met Ferrari wat het juniorenprogramma
van de Italiaanse renstal betreft, maar daar is sinds de eerste
tests van een jaar geleden niets concreets uit voortgekomen. Toch
toont de brede interesse wel aan dat ook René Lammers serieus te
boek staat als een groot talent waar we de komende jaren vast meer
van zullen horen.