10 jaar terug in de tijd: Verstappen ontvangt felbegeerde F1-superlicentie

Op 29 september 2014, precies tien jaar geleden, leek de pas
zestienjarige Max Verstappen alles al op een rijtje te hebben. Hij
maakte inmiddels al ruim een maand onderdeel uit van het
juniorenprogramma van Red Bull én wist zelfs al zeker dat hij in
2015 als rookie op de Formule 1-grid zou verschijnen. Vijf dagen
nadat zijn toelating tot het Red Bull-juniorenprogramma bekend werd
gemaakt, kwam namelijk ook naar buiten dat de jonge Nederlander een
stoeltje bij Toro Rosso had bemachtigd.  Zijn contract lag,
getekend en wel, dus al langere tijd op tafel, maar de Nederlander
was nog niet helemaal klaar. Hij miste namelijk nog een cruciaal
onderdeel om zijn Formule 1-debuut officieel te maken, want hij had
nog geen superlicentie in handen toen hij midden augustus tekende
bij Toro Rosso. De Red Bull-familie, met adviseur Helmut Marko in
het bijzonder, had het volste vertrouwen in de Nederlander, maar
het officiële groene licht van de FIA liet nog op zich wachten.
Maar op 29 september 2014 liet het bestuursorgaan dan eindelijk van
zich horen: die felbegeerde superlicentie, waar Verstappen al zo
lang op zat te wachten, zou eindelijk zijn kant op komen. Dat was
fantastisch nieuws voor de lange termijn, wetende dat hem een
volledig Formule 1-seizoen stond te wachten, maar ook op korte
termijn kwam het nieuws van de FIA erg gelegen.  Verstappen was,
samen met vader Jos, namelijk afgereisd naar Japan, waar de Grand
Prix van Japan van 2014 over enkele dagen aan zou vangen.
Verstappen junior zou Jean-Eric Vergne vervangen tijdens de eerste
vrije training, maar had daar dus wel een superlicentie voor nodig.
Maar met die felbegeerde licentie op zak was het dan eindelijk
officieel: Verstappen kon deelnemen aan zijn eerste vrije training,
waar de wereld der Formule 1 voor het eerst kennis zou maken met
het jonge Nederlandse talent. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines