Werking controversiële McLaren-achtervleugel onthuld

McLaren ligt de afgelopen tijd veelvuldig onder een vergrootglas.
Het team uit Woking heeft qua snelheid het initiatief overgenomen
van Red Bull en wordt logischerwijs met argusogen door andere teams
bekeken. In de Formule 1 is het niet ongewoon dat de randjes van de
reglementen worden opgezocht, waardoor concurrenten van McLaren in
het openbaar bepaalde snufjes bespreken. Een van de gesprekspunten
is de voorvleugel van McLaren én Mercedes. Het onderdeel zou
volgens Red Bull en Ferrari te flexibel zijn, maar werd constant
goedgekeurd door de FIA. Er werd wel met camera's een onderzoek
gestart, al was de FIA er ook als de kippen bij om aan te geven dat
eventuele regelwijzigingen pas in 2025 zouden volgen. Daarmee was
de zaak voorlopig afgedaan. Nu is er echter een nieuw, opvallend
snufje waar naar wordt gekeken. Tijdens de Grand Prix van
Azerbeidzjan doken er namelijk onboardbeelden van Oscar Piastri op,
waar de achtervleugel ook lijkt te 'flexen'. Het werd vooral
duidelijk hoe de achtervleugel van de MCL38 in een rechte lijn
doorbuigt, waardoor de hellingshoek van de vleugel aanzienlijk
afnam. En terwijl de DRS dicht bleef, kwam de onderrand van de
beweegbare flap licht naar boven, als een soort vouw. De lucht kon
zo beter door de gleuf en het hoofdprofiel van de achtervleugel
bewegen, zij het gedeeltelijk. Onmiddellijk laaide de controverse
over de legaliteit van de achtervleugel op. Vanuit een technisch
oogpunt is het echter goed om een stap terug te doen. Recent
dienden Red Bull en Ferrari een verzoek om opheldering in bij de
FIA over de voorvleugels van McLaren en Mercedes. De mondiale
autosportbond liet daarna weten dat de vleugels als legaal worden
beschouwd.  Geest van de reglementen Tegelijkertijd valt het niet
te ontkennen dat de achtervleugel van de McLaren doorbuigt,
waardoor de luchtweerstand afneemt. Het kan echter gewoon om een
limiet gaan die nog niet is vastgesteld door de FIA. De enige
mogelijkheid om het doorbuigen te verminderen, is door een strenge
limiet vaststellen en grotere massa's toe te passen in de statische
tests van de vleugel.  Alleen zou het in dit geval de kern van het
probleem niet oplossen. De FIA stelde in haar rapport dat het
objectief gezien niet mogelijk is dat de vleugels niet doorbuigen.
Sterker nog, de gedeeltelijke flexibiliteit van deze elementen is
een onmisbare factor in de ontwerpfase. Het voorkomt dat de vleugel
bij volle belasting bezwijkt.  Maar als het gaat om handelen in de
geest van de regelgeving, is het duidelijk dat McLaren dat niet
doet. Het is alleen de vraag in hoeverre er iets aan kan worden
gedaan in de regelgeving. Voor McLaren werkt het, maar elk ander
team had eenzelfde constructie kunnen bouwen binnen de huidige
reglementen, hetgeen de door de media gecreëerde heksenjacht
ongegrond maakt. In de praktijk kan de achtervleugel van McLaren
ook voor een aerodynamisch nadeel zorgen. Wanneer je met
aerodynamici praat, blijkt dat de gleuf tussen het hoofdprofiel en
de beweegbare flap van de achtervleugel maar gedeeltelijk vergroot
kan worden. Wanneer de flap zodanig opvouwt dat er een gaatje
blijft bestaan in de langzame bochten, ontstaat er turbulente
lucht. Er kan namelijk maar een gedeelte van de lucht doorheen.
Bekijk hieronder hoe de achtervleugel van McLaren doorbuigt!

Top Headlines

Oudere Top Headlines