Lammers ziet groeiend Red Bull-probleem: "Dat wordt steeds moeilijker"

Het Formule 1-circus is als tweede stop van de Europese triple
header neergestreken in Oostenrijk. De Red Bull Ring is niet zo
bijster lang, maar er zijn genoeg inhaalmogelijkheden en het weer
kan er een grote rol spelen. Bovendien hebben we een zeer
competitief veld waarin heel wat coureurs voor de overwinning
kunnen strijden. Jan Lammers blikt in gesprek met RacingNews365
vooruit op het raceweekend in de Alpen. "Er is niemand die een
uitspraak durft te doen over het weekend. Er zijn gewoon acht
auto's die in potentie, en ook in de kwalificatie, binnen een paar
tienden van elkaar zitten. Je kunt tegenwoordig ook niet meer
zeggen dat een circuit de ene of de andere coureur ligt. Alle
rijders kunnen op alle circuits uit de voeten. Het zit nu ook zo
dicht bij elkaar, dat je datzelfde onderscheid ook niet meer kunt
maken tussen de auto's", zo begint Lammers zijn verhaal. "De
verschillen die je nu ziet, dat hangt meer af van de
weersomstandigheden, welke auto gedraagt zich goed met veel of
juist weinig brandstof aan boord, hoe staat de wind en hoe is de
evolutie van de baan. Dat bepaalt bijna naar welk team het toe
komt. In de ene situatie is het gunstig voor Mercedes en in de
andere voor Ferrari. Het zijn acht auto's die in potentie op
poleposition kunnen staan en de race kunnen winnen. Maar het hangt
gewoon af van welke bandenkeuzes je maakt en welke strategie je
kiest. Je kunt eigenlijk op geen zinnige manier een voorspelling
doen." Daarbij is er nog een andere factor dan in een 'normaal'
Grand Prix-weekend. Er is namelijk een sprintrace, wat ervoor zorgt
dat er slechts één vrije training is. Welk team komt er dan
bovendrijven? "Als je de logica volgt, dan moet het beste team daar
het meeste voordeel van hebben. En in mijn optiek is dat toch Red
Bull. Die maken geen fouten, dat is echt indrukwekkend. Kijk even
naar Spanje: het was strategisch goed, het moment van de
inhaalactie van Max was goed, maar dat was ook goed gecoacht door
het team. Ook de pitstops waren op het juiste moment met de juiste
snelheid." Red Bull Lammers vervolgt: "Dus ik verwacht dan ook dat
ze optimaal voorbereid zullen zijn in Oostenrijk. We hebben het wel
over twee dingen. Eén is natuurlijk de individuele ronde tijdens de
kwalificatie, het andere is natuurlijk dat hele verhaal verpakken
in een goed raceresultaat. Ik verwacht dat Red Bull het toch weer
naar zich toe gaat trekken." Ook al heeft de Oostenrijkse renstal
de laatste tijd steeds meer moeite om het gelijk voor elkaar te
krijgen op de vrijdag. Red Bull heeft daar tegenwoordig alle drie
de vrije trainingen voor nodig, maar Lammers blijft bij zijn
standpunt. "Red Bull heeft nu een paar jaar aan de concurrentie
laten zien hoe het werkt. Die hebben daar zo langzamerhand van
kunnen leren en uiteindelijk zijn er eigenlijk een stuk of acht Red
Bulls, allemaal met een eigen interpretatie. Ze hebben dezelfde
aanpak en vergelijkbare aerodynamica. Die hebben heel veel van
elkaar kunnen leren, maar op hetzelfde moment heeft Red Bull ook
kunnen leren van de oplossingen van de andere teams."  "Daardoor
hebben er nu ondertussen wel vier teams de code van het bestaande
reglement gekraakt. Nu is het weer aan Red Bull om een stapje
vooruit te maken, ten opzichte van iets dat al bijna
geoptimaliseerd is. Dus om nu nog steeds met updates te komen die
voor een stap vooruit zorgen, dat wordt voor alle teams nu steeds
moeilijker. En met name voor Red Bull. Dat zorgt ervoor dat het
volledig onvoorspelbaar is." "Je wilt heel graag een voorspelling
doen, maar mijn voorspelling is dat het onvoorspelbaar is", zo
vertelt Lammers verder. "En als je het aan de top vier teams
vraagt, durft niemand daar een concrete uitspraak over te doen. Op
het moment dat je zegt dat Red Bull toch weer de bovenliggende
partij zal zijn, denk ik tegelijkertijd: McLaren doet er eigenlijk
bijna niks meer voor onder." Aan een voorspelling voor de top drie
in de race waagt Lammers zich dus niet, maar hij geeft wel een hint
over het podium. "In Spanje zag je coureurs van drie verschillende
teams in de kwalificatie en in de race in de top drie, dan zegt dat
genoeg", zo sluit de voormalig autocoureur af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines