Bleekemolen: “Daar is Verstappen beter, handiger en sneller in”

De Grand Prix van Spanje zou dé graadmeter van het seizoen worden.
De race op het Circuit de Barcelona-Catalunya zou uit moeten wijzen
of Red Bull Racing nog altijd het oppermachtige team is, of dat de
Oostenrijkse renstal de dominantie van vorig jaar officieel kwijt
is. Uiteindelijk ging Max Verstappen er wel met de overwinning
vandoor, maar makkelijk ging het niet voor de Nederlander. De
concurrentie komt in rap tempo dichterbij en dat was duidelijk te
zien in Spanje.  Michael Bleekemolen verklapt in een interview met
RacingNews365 dat hij niet aan zag komen dat de race zo spannend
zou worden. "Ik dacht in eerste instantie dat we niet zo'n
spannende race tegemoet zouden gaan, maar uiteindelijk liep de
spanning halverwege de race toch nog flink op. Als je goed oplette,
want dat moet je wel tegenwoordig, en goed in de gaten hield wie
waar reed en op welke banden, was de race toch wel heel erg leuk."
Volgens Bleekemolen speelt het opletten tijdens een race ook een
grote rol in de beleving van de fans, vooral omdat dominantie van
één team de laatste jaren steeds vaker ontstaat. "Het gebeurt
natuurlijk vaak dat mensen een beetje af beginnen te knappen. Ze
roepen regelmatig dat Max iedere keer weer wint, maar je moet wel
kijken waar het goed of fout gaat. Als je dat opmerkt gaat de
gunfactor ineens in het kwadraat omhoog als Max wint." Lastige race
voor Verstappen Verstappen zei het na afloop van de race in Spanje
al, maar ook Bleekemolen merkte op dat de Nederlander zeker geen
makkelijke race achter de rug heeft. "Het was echt geen makkelijke
overwinning. Zijn ding is echter, en dat zie je bij hem altijd, dat
hij Norris in die eerste ronde meteen al inhaalde. Dan kan hij
gewoon anticiperen op de drag, terwijl de rest nog helemaal in
paniek is over de temperatuur van de banden. Hij weet op de een of
andere manier altijd weg te rijden zodra hij de leiding in handen
heeft en dat is zijn kracht. Dat heeft hem in Spanje ook aan de
overwinning geholpen." "Max riep zelf natuurlijk wel dat het heel
zwaar was, maar je kan natuurlijk niet weten hoe lastig het echt
was voor hem. Het is altijd wel lastig te peilen. Je hoort hem
eigenlijk nooit roepen dat het met twee vingers in de neus is
gelukt. Hij heeft één keer gezegd dat hij een makkelijke race had,
maar verder is het altijd een lastige race voor hem. Maar goed, in
een Formule 1-auto rijden is ook lastig. Ik rijd weleens in een
oude bolide en dan merk je echt dat het nog steeds een ding is. Dat
is niet makkelijk, want mensen zien het natuurlijk op TV en denken
dan dat ze dat zelf ook wel kunnen. Maar dat is natuurlijk niet zo,
het blijft altijd lastig." Ondanks het feit dat Verstappen het dus
niet makkelijk had in Spanje, ging hij er toch met de overwinning
vandoor. Wat Norris betreft had dat deels ook te maken met een fout
van de Brit, waarmee hij naar eigen zeggen de zege weggooide. Ook
Bleekemolen zag dat de McLaren-coureur de overwinning zelf uit
handen leek te geven. "Lando had gewoon sneller moeten rijden aan
het begin van de race en de pitstops van McLaren hadden à la Red
Bull ook 1.9 seconden moeten zijn."  "Sneller rijden aan het begin
was toch wel een ding, want op een gegeven moment lig je zo ver
achter. Als je dat dan goed moet gaan maken wordt het er niet
makkelijker op. Ik vind wel dat het cruciaal was dat Max wel een
tandje sneller reed terwijl de omstandigheden eigenlijk lastig te
peilen waren. Hij is daar net iets gedrevener in. Maar als je ze
allebei naast elkaar zet, in dezelfde auto om te kijken wie van de
twee het snelst is, denk ik wel dat ze allebei even snel zullen
zijn. Maar het gaat net om die futiliteiten die er tijdens de race
allemaal bij komen kijken, want daar is Max gewoon handiger, beter
en sneller in." Bleekemolen merkte bij de start dan ook op dat een
overwinning voor Norris er waarschijnlijk niet in zou zitten. "Je
zag hem telkens wel iets van die voorsprong afsnoepen, maar met nog
acht ronden te gaan is het niet lastig om in te schatten dat dat
echt niet gaat lukken. Dan moet je er namelijk nog voorbij en je
moet er ook nog eens voor zorgen dat Max er niet nog voorbij kan
komen, want die kan altijd een tandje bijzetten. De race werd
uiteindelijk een gebruikelijke Max-actie. Super snel, alles onder
controle en te allen tijde het snelste rijden. Of het nu in de
pitstraat was of bij het aanremmen voor een bocht, het zijn die
kleine dingen die een voorsprong mogelijk maken."

Top Headlines

Oudere Top Headlines