Verstappen en Norris kennen strategische voorsprong voor GP Spanje

De kwalificatie in Spanje werd een rechtstreeks duel tussen Max
Verstappen en Lando Norris. De regerend wereldkampioen leek er met
de buit van door te gaan, maar op het einde was daar toch de Brit
van McLaren. Norris snoepte nog twee honderdste van de tijd van
Verstappen af, waardoor hij de race vanaf poleposition mag gaan
starten. Beide heren waren niet alleen de snelste in de
kwalificatie, maar hebben ook een strategische voorsprong op de
mannen achter hun. Die voorsprong is gebaseerd op het feit dat
zowel Verstappen als Norris nog beschikt over een nieuwe set zachte
banden. Dat kunnen de mannen van Mercedes op de tweede startrij,
Lewis Hamilton en George Russell, niet zeggen. Zij beschikken enkel
nog over gebruikte softs. Voor eigenlijk alle topteams geldt dat
zij nog 1 nieuwe set hards en 1 nieuwe sets mediums over hebben.
Alleen het tegenvallende Aston Martin heeft dit niet. Lance Stroll
en Fernando Alonso beschikken enkel nog over gebruikte medium en
harde banden, echter is dit beeld vertekenend, want die banden zijn
alleen 'gescrubd' en kunnen dus prima worden ingezet tijdens de
race. Zie hieronder het volledige overzicht van de banden. De tekst
gaat verder na de afbeelding. Mogelijke strategieën Wat is dan de
snelste strategie in Barcelona? Het Spaanse circuit staat bekend
als zeer zwaar voor de banden en dat kan Pirelli beamen. De
Italiaanse bandenfabrikant lijkt een eenstopper op voorhand uit te
sluiten. Sterker nog, niet alleen een tweestopper wordt
geadviseerd, zelfs een driestopper lijkt tot de mogelijkheden te
behoren. Eén ding weet Pirelli wel vrij zeker: starten doe je op
het Circuit de Barcelona-Catalunya op de zachte band. En daar komt
het strategische voordeel om de hoek kijken. Norris en Verstappen,
maar ook beide Ferrari-coureurs hebben nog een nieuwe set over en
lijken dus in de eerste stint langer door te kunnen dan beide
Mercedessen. De mannen met nieuwe softs zullen zich dan ook, in
eerste instantie, richten op de snelste strategie: tussen rondje 15
en 21 wisselen naar de mediumband om vervolgens tussen rondje 41 en
47 terug te gaan naar de (gebruikte) softs. Mercedes lijkt juist
meer voor een alternatieve strategie te moéten kiezen. De overige
drie, door Pirelli, aangedragen keuzes, zijn allemaal mogelijk, al
lijkt de meest voor de hand liggende keuze om tussen rondje 13 en
19 te wisselen naar de harde band. Ook zij zullen dan vervolgens op
(gebruikte) softs de race proberen uit te rijden. De tweede stop
zou dan ergens tussen rondje 42 en 48 moeten liggen. Een
driestopper is ook mogelijk volgens Pirelli, waarbij je begint op
soft, daarna kort naar de mediums gaat en vervolgens twee stints op
(gebruikte) softs rijdt. Echter lijkt dat een scenario wat alleen
bij een late safety car uit de kast getrokken gaat worden. Een ding
is zeker, het wordt een (banden)slijtageslag in Barcelona! Bekijk
hieronder de snelste strategieën volgens Pirelli.

Top Headlines

Oudere Top Headlines