Grote updatepakketten Red Bull en Ferrari onder de loep

De Grand Prix van Spanje is de eerste race van een triple header
met Oostenrijk en Groot-Brittannië. Deze races worden beschouwd als
dé graadmeter van het seizoen. In de praktijk zal nu duidelijk
worden of Red Bull met Verstappen gaan domineren of dat McLaren en
Ferrari echt in staat zullen zijn om het team uit Milton Keynes te
verslaan. De updatepakketten die Ferrari en Red Bull
respectievelijk hebben gepresenteerd, zijn zeer interessant en
uitgebreid, wat aantoont hoeveel beide teams zich inspannen om de
prestaties te verhogen. De SF-24 heeft namelijk een radicaal andere
vloer in vergelijking met de vorige versie. Onder andere de
voorkant van de vloer bevat een nieuwe configuratie, maar Ferrari
heeft zich vooral gefocust op de rand waar de luchtstroom
grotendeels wordt beïnvloed. Deze worden gekenmerkt door een totaal
andere hoek vergeleken met de vorige versie. Niet minder
significant zijn de veranderingen aan de diffuser en de toevoeging
van een microkanaal richting de achterkant, duidelijk geïnspireerd
door Red Bull. Het is specifiek een oplossing om de banden nog
sneller op te warmen. Wel moet benadrukt worden dat de wijzigingen
aan het voorste gedeelte van de vloer tot doel hebben om, dankzij
de aangepaste hoek van de lagere afleiders, een andere neerwaartse
krachtverdeling te genereren. De auto wordt zo minder gevoelig voor
variaties in de rijhoogte. Dit volledige pakket is te beschouwen
als een voorzetting van de aerodynamische prestaties van de
Italiaanse auto en niet als een update om de zwakke punten te
tackelen. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Red Bull Ook
Red Bull heeft, net als Ferrari, een groot updatepakket meegenomen
naar Spanje. Het team van Max Verstappen probeert vooral de
luchtstroom aan de binnenkant de auto te perfectioneren, met een
aanzienlijke impact voor zowel de koeling als de algehele
aerodynamische prestaties. De nieuwe verticale luchtinlaten hebben
namelijk een dubbele functie. Enerzijds is de stroomrichting naar
de intercoolers op twee punten vergroot, namelijk precies ter
hoogte van de twee uiteinden. Precies omdat alleen de secties aan
de uiteinden van de spleet zijn vergroot, worden deze gekenmerkt
door een soort mini-Venturi-kanaal dat de snelheid van de
luchtstroom verhoogt. Red Bull heeft ook de motorkap aanzienlijk
gewijzigd nu ze nieuwe inlaten gebruiken. Een verdere aanpassing
heeft vooral effect op het buitenste deel van de endplates. Deze
hebben een grotere helling naar buiten gekregen, met als doel het
buitenste gedeelte van de beam wing effectiever te maken. Met deze
aanpassingen heeft Red Bull in feite geprobeerd om verschillende
drukniveaus in termen van luchtstroom op de carrosserie te
verkrijgen, een duidelijk teken van de zoektocht naar een nog
betere balans op aerodynamisch niveau. Waar Ferrari dus meer zoekt
naar het waarborgen van snelheid, gaat Red Bull juist op zoek naar
extra manieren om aerodynamische grip te genereren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines