Duel Verstappen en Leclerc in pitstraat; Max profiteert van 'langzame' uitloopstrook


Het einde van de pitstraat in de Formule 1 bestaat volgens het boek der reglementen uit twee verschillende lijnen; een snelle uitloopstrook en de langzame uitloopstrook. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië vochten Max Verstappen en Charles Leclerc een hevig gevecht uit over wie als eerste het asfalt mocht betreden. Wat is het verschil tussen deze twee lijnen en mogen ze allebei wel gebruikt worden tijdens de race?
Onder de Formule 1-fans heerst veel onduidelijkheid over de functie van de twee lijnen en de daarbij behorende verschillen. Mark Hughes, een gerenommeerde journalist, geeft op de website van Formula 1 opheldering.
'Alle wagens die van plan zijn een proefstart te doen aan het einde van de pitstraat, moeten de langzame rijstrook gebruiken. Dit gebeurt echter alleen in de vrije trainingen', stelt Hughes.
Verstappen slim in Groot-Brittannië
Verstappen, actief bij Red Bull Racing, maakte tijdens de race op het circuit van Silverstone handig gebruik van de 'langzame rijstrook'. Doordat de bocht na de pitstraat naar rechts afboog, kon de Nederlander een voordeel pakken door af te wijken van de gebruikelijke ('snelle') lijn. Dat is geoorloofd: 'Doordat in de race geen proefstarts uitgevoerd worden, is die baan vrij om te gebruiken tijdens het racen', verklaart Hughes.
Tekst gaat verder onder de foto!

Hoewel de ene uitloopstrook dus 'snel' genoemd wordt en de ander 'langzaam', is er geen verschil in snelheid in kilometers per uur. 'Er is geen verschil in de snelheidslimiet van de rijstroken. Ze worden alleen zo benoemd zodat het verschil duidelijk is tijdens de proefstarts', gaat de Britse journalist verder. Verstappen was dus niet fout, maar sneed de bocht op legale wijze handig af om voor zijn Ferrari-rivaal terecht te komen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Top Headlines

Oudere Top Headlines