Hoe Nyck de Vries tussen hoop en vrees dobberde in Monaco

De 24-jarige coureur uit het Friese Sneek deed eigenlijk helemaal niets fout in de straten van Monte-Carlo. De Vries speerde er na de start in zijn ART-bolide vandoor, om enkel tijdens de twee neutralisaties de concurrentie weer in zijn spiegels aan te treffen. Toch was de overwinning allerminst rechtdoorzee te noemen. Wat gebeurde er in vredesnaam allemaal in Monaco? In de beginfase van de F2-hoofdrace zijn de gebruikelijke schermutselingen waar te nemen. Twee rijders steken de eerste rechterknik af en krijgen daarom een tijdstraf aan hun broek, MP-rijder Mahaveer Ragunathan brengt zichzelf en zijn team ten schande door hopeloos achter de meut aan te rijden en bovendien tegenstanders te blokkeren als zij al binnen zijn geweest en achter de Indiër op de baan terugkeren. Al gauw ontstaat een status quo, zoals zo vaak in Monaco – inhalen is immers lastig.Toch probeert Mick Schumacher, die tot dan een prima weekend aflevert, een gewaagde actie door te zetten. Bij het ingaan van de Rascasse-knik, de voorlaatste bocht van het Circuit de Monaco, prikt hij zijn wagen in het gat tussen de vangrail en de bolide van Tatiana Calderon. Dat gaat niet. Schumacher haakt Calderon, beide wagens komen tot stilstand. De achteropkomende Louis Deletraz kan zich net geen weg langs de twee gestrande auto’s banen, waardoor de complete weg wordt geblokkeerd. Gevolg: een code rood, de wedstrijd wordt gestopt.Leider De Vries heeft op dat moment twintig-en-een-halve ronde van de geplande 41 afgelegd en is dus precies halverwege. De Sneker is van start gegaan op de hardere compound, om een lange eerste en een korte tweede stint af te werken. Sommige concurrenten doen het andersom: zij beginnen met een korte eerste stint en finishen de wedstrijd op de harde band. Aangezien de race halverwege is, heeft de groep die de laatstgenoemde strategie doorvoerde haar pitstops al gemaakt. De actie die de code rood veroorzaakte: Schumacher tikt Calderon in de rondte
Belangrijk detail: Formule 2-rijders zijn in de hoofdrace verplicht om een pitstop voor nieuwe banden te maken, dat mag overigens pas na een aantal ronden. De code rood vernietigt niet alleen de voorsprong van De Vries, deze zorgt er ook nog eens voor dat de Nederlander in een lastig parket komt. Hij moet immers nog stoppen – veel van zijn tegenstanders zijn al binnen geweest. De ART-coureur lijkt een zekere overwinning door zijn vingers te zien glippen vanwege andermans fout.Toch komt De Vries na 41 ronden ogenschijnlijk eenvoudig als nummer één over de finish, zelfs ondanks het maken van een verplichte pitstop na de herstart. Wat is er gebeurd? Tijdens de code rood is het veld stil komen staan achter de op P9 rijdende Calderon. Iedereen kon aansluiten, zo ook de eerste acht coureurs. Die acht, met onder meer leider De Vries, hebben een rondje voorsprong op de rest van het veld genomen toen de wedstrijdleiding besloot om ze in de pitstraat vóóraan de rij neer te zetten – om het veld op volgorde te krijgen voor de herstart.De Vries en consorten kregen zodoende een ronde, en dus hun verplichte pitstop, cadeau. Verslaggevers en commentatoren waren even in de war toen nummer negen Deletraz pardoes ‘+ 1 LAP’ achter zijn naam kreeg, maar het klopte daadwerkelijk – onder meer de Zwitser werd in de pitstraat op een rondje gezet. Zo kwam een ongelukkig getimede code rood uiteindelijk bijzonder goed uit voor een tevreden De Vries, die zodoende alsnog de kans kreeg om een van de mooiste overwinningen uit zijn raceloopbaan te boeken!
Het cadeautje dat in de Monegaskische pitstraat werd gegeven, kan op den duur van vitaal belang zijn voor het verdere verloop van het kampioenschap. Dankzij de 25 op vrijdag gescoorde punten - en de nul die kampioenschapsleider Nicholas Latifi liet noteren - heeft De Vries pardoes weer uitzicht op de koppositie in de titelstrijd.
Er wordt dit weekend nog een keer geracet door de Formule 2-rijders op het Circuit de Monaco. Zaterdagmiddag, kort na de Formule 1-kwalificatie (om precies te zijn om 17.15 uur) begint de sprintrace, waarin De Vries vanwege de omgekeerde gridregel als achtste mag vertrekken.

Top Headlines